Design

Metron design-dokumentti

 

Pelitcraftin metro pyrkii noudattamaan yhtenäistä ulkoasua kaikkialla. Tässä ohjeita niille, jotka haluavat auttaa metron rakentelussa. HUOM. Jos olet epävarma, miten jokin metron osuus rakennetaan, ota ensin yhteyttä pääinsinööriin eli Etsijaan!

 

Maanpäälliset osat

 

Metrorata on kaikkialla kaksisuuntainen ja noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Maan päällä kulkiessaan metroradan standardileveys on neljä blokkia, eli ratojen väliin on jäätävä kaksi blokkia. Poikkeukset tästä sovitaan Etsijan kanssa, mutta neljän blokin minimileveyttä ei saa missään alittaa.

 

Tunnelit

 

Milloin metron on kuljettava tunnelissa, tunnelin mitat ovat 4 x 3 blokkia. Eli tunneli on siis neljä blokkia leveä ja kolme blokkia korkea. Tunnelien designista voidaan tehdä sopimuksesta poikkeuksia (esim. Statistin pyöreä tunneliprofiili Louhoksesta itään), mutta 4 x 3 on siis tunneliprofiilin minimimitta.

 

Valaistus

 

Normitilanteissa suorilla osuuksilla metrorata valaistaan radan molemmin puolin tasan 10 blokin välein asetettavilla soihduilla. Siis soihtu – 9 blokkia väliä – soihtu. Olkaa tarkkana tämän kanssa – Etsija tarvitsee tarkan mitan, jotta boosteriratojen välimatkoja pystytään arvioimaan! Mutkakohdissa valaistuksen kanssa joutuu usein soveltamaan. Nousukohdissa soihdut pyritään sijoittamaan 5 blokin välein. Tunneleissa soihdut pääsääntöisesti upotetaan tunnelin seiniin.

Valaistuksesta voidaan (ja on mukavaa vaihteluakin tehdä niin) sopimuksesta tehdä poikkeuksia, ja näitä on Pelitcraftissa nähtävissä jo useilla osuuksilla.

 

Tukeutuminen olemassaoleviin reitteihin

 

Milloin on mahdollista ja sopivaa, metrorata voi tukeutua jo aiemmin rakennettuihin kävelyreitteihin: teihin, siltoihin jne. Nämä tehdään aina suunnitellusti ja sopimuksesta.

 

Metroreitti

 

Milloin mahdollista, metron reitti pyritään aina valitsemaan siten, että sen varrelle jää mahdollisimman paljon tunnettuja nähtävyyksiä.