Maailmat

Pelitcraftin monet maailmat

 

Craftaajia on moneen lähtöön; osa haluaa rakennella kaikessa rauhassa omassa yksinäisyydessään, toiset taas haluavat kohdata samat haasteet kuin yksinpelissä ja kaikista brutaaleimmat pelaajat haluavat maistaa muiden pelaajien veren maun suussaan tiukan PvP-taistelun jälkeen. Palvelimemme koettaa ottaa huomioon kaikkien pelaajien tarpeet ja siksipä serveriltä löytyy myös useita maailmoja, jotka eroavat toisistaan.

Pelitcraftin Multiversumi jakautuu kolmeen toisistaan irralliseen kuplaan. Vanhoiksi maailmoiksi kutsutaan päämaailman Pelitcraftin ja Wildernessin edustamaa joukkoa. Tähän joukkoon kuuluu myös Nether- ja End-maailmat. Toinen isompi kupla muodostuu Uuscraftin ja Uusnetherin maailmoista, jotka lisättiin palvelimelle 1.7 päivityksen jälkeen. Kolmas isompi kupla muodostuu Floremista ja sen netheristä joka taas lisättiin 1.8 päivityksen jälkeen. Neljäs pienempi kupla on Seikkailumaa, joka on erikoismaailma ja tarkoitettu pelaajien tekemille seikkailuradoille. Jokaisessa kuplassa pelaajilla on erillinen inventaario ja myös pankkitili. Tarkoittaa sitä, että maailmaryhmien välillä ei voi taskuissaan kuljettaa mitään tavaroita, kokemustasoja, eikä edes valuuttaa.

Maailmat eroavat toisistaan pääasiassa pelaajaan vaikuttavien ympäristötekijöiden perusteella sekä tietenkin generoidun maaston osalta. Siispä esimerkiksi kaikissa serverin maailmoissa ei ole mahdollista kuolla nälkään. Allaolevaan taulukkoon on tehty yhteenveto miten Pelitcraftin maailmat eroavat toisistaan käytännössä:

Vaikeustaso Putoamisvahinko Nälkä Mobit Dynmap
Pelitcraft Peaceful X
Nether Hard X X X
The End Easy X X X
Wilderness Hard X X X X
Seikkailumaa Hard X X X
Uuscraft Hard X X X X
Uusnether Hard X X X
Florem Hard X X X X
Florem_nether Hard X X X

Pelitcraftin Multiverse on muuttuva paikka, ja maailmoja saatetaan lisätä tai poistaa tarpeen mukaan. Myös tapahtumia varten saatetaan luoda uusia tilapäisiä maailmoja, kuten esimerkiksi Selviytyjät-kilpailua varten tehdään.

Ilman sen enempiä löpinöitä, esitellään tarkemmin serverin eri maailmat sekä niitä koskevat mahdolliset Pelitcraftin yleisistä säännöistä poikkeavat pelisäännöt:

Florem

Pelitcraft 3.0:n uusi keskus ja spawni. Tämä maailma perustettiin 16.6.2015, joten siellä on hyvin tilaa uusille pelaajille ja heidän rakennuksilleen. Florem on pyhitetty rakentamiselle ja omia teoksiaan ei pääse vahingossa polttamaan, sillä tuli ei täällä leviä. Pimeässä vaanivat mobit ja ahkeroinnin jälkeen pelaajia uhkaa nälkä. Jos kuolo korjaa, niin maailma luo kuolinarkun joka pysyy paikallaan tunnin ajan kunnes katoaa, joten pidä kiirettä jos haluat tavarasi takaisin!  Jos maailmaa haluaa tarkastella linnun silmin, kannattaa kurkata miltä Pelitcraft näyttää ylävinkkelistä Dynmapissa. Floremilla on myös oma netherinsä, jonka portaali löytyy keskustasta.

Nämä maailmat muodostavat täysin irralisen kuplan muista maailmoista ja niissä seikkailessaan pelaajien inventaario ja pankkitili on eri kuin vanhoissa maailmoissa. Tämä mahdollisti (pakotti) sen, että uudessa maailmassa kaikki aloittivat tyhjästä. Maailman avauksessa kenelläkään ei ollut valmiiksi lumottuja timanttikamoja, vaan aseinaan pelkästään nyrkki ja iso kasa selviytymistaitoja. Useimmista maailmoista poiketen, Floremissa kaikki aseet, työkalut ja panssarit KULUVAT ja lopulta rikkoutuvat. Maailmassa on myös mahdollista pelaajien tehdä omia kauppoja, joten pian näemme ketkä nousevat rahvaan keskuudesta porvaristoon.

Floremin tarina on vasta alkanut, joten tämä sivu tulee vielä päivittymään kunhan maailma rakentuu. Maailman pääajatuksena on olla mahdollisimman puhdas survival maailma. Pelaajien mielenterveyden säilyttämiseksi muutamia suojia on kuitenkin otettu käyttöön. Päämaailman tavoin tulen leviäminen on estetty, jotta Uus-Uus-Pelittilän rakentamisen tragediat eivät pääse toistumaan. Koska emme pidä kiusaajista, on myös mobien griifaus estetty. Eli creeperien räjähdykset satuttavat vain pelaajia, eivät maastoa eivätkä rakennuksia. Endermanit eivät myöskään pääse varastamaan kuutioita. Floremin netherissä rajoitusta ei ole, joten ghastit ovat siellä yhtä pirullisia kuin normaalistikin.

Floremin sydän on spawnialueelle rakennettu kaupunki. Kaupungin muurin maagiset voimat estävät hirviöiden syntymisen muurien sisälle. Mutta mikään ei estä vaeltelevia hirviöitä, joten muista pistää portit lukkoon kun olet niistä kulkenut. Endermanit eivät pahemmin muurista välitä, joten niihin törmää kaupungissa suht usein yöaikaan. Nämä pitkät kulkijat ovat kuitenkin suht. harmittomia, jos ei erehdy lähtemään tuijotuskilpailuun heidän kanssaan. Varo myös kaupungin alaisia tunneleita, sillä sinne on saattanut jäädä hirvöitä vaeltelemaan.

Floremin netheriin pääset helposti keskustan portaalista tai voit toki tehdä omia portaalejasi. Yleisenä toiveena on kuitenkin se, että keskustan alueelle ei rakenneta omia portaaleja, ja Netherin puolelle ei tehdä omia portaaleja 128 blockin säteelle keskustan portaalilta. Floremin netherissä ei ole sitten mitään suojia päällä, vaan tämä maailma on aivan normaali Hard-vaikeustason Nether. Tänne ei siis kannata lähteä liian kevyin varustein tutkimaan.

2015-07-14_15.35.12

Floremin keskusta (kuva otettu 12.7.2015)

Pelitcraft

Täältä se kaikki sai alkunsa. Pelitcraft on vanhan päämaailman nimi, ja tänne on rakennettu niin paljon kaikkea hienoa, että jokaisen nähtävyyden läpikäymiseen menee varmasti päivä tai pari. Jos meinaa mennä sormi suuhun, mistä aloittaisi, kannattaa suunnata Nähtävyydet-sivulle ja valita sieltä ensimmäinen turistikohde.

Pelitcraft on museitu, joten sinne ei saa rakentaa muuten kuin ylläpito tai erikoisluvan avulla muut pelaajat. Jos sinulla jäi oma projektisi kesken, niin huikkaa ylläpidolle ja voimme keskustella luvan antamisesta. Pelitcraftissa ainoat keinot kuolla ovat hukkuminen tai hengiltä palaminen, sillä maailmassa ei ole mobeja eikä putoamisvahinkoa. Jos kuolo sattuu kuitenkin korjaamaan, eivät pelaajan kamat häivy inventaariosta (kuolinarkkua ei luoda muiden maailmoiden tavoin).

Pelicraftin keskeisin osa lienee keskusta (heko heko), josta löytyy suurin osa maailman tärkeimmistä palveluista. Keskustaan pelaaja pääsee nopeiten komennolla /warp keskus (vie keskusta-alueen ytimessä sijaitsevalle Tuija Lindénin aukiolle). Keskustassa sijaitsee myös Portaalirakennus, josta pelaaja pääsee muihin serverillä oleviin maailmoihin. Portaalirakennus onkin pääsääntöisesti ainoa keino matkustaa eri maailmoihin, joten rakennuksen sijainti tulee tutuksi hyvin nopeasti.  Floremin ja Uuscraftin maailmojen portaalit on kuitenkin poikkeuksellisesti laitettu keskusaukion nurkalle helpommin löydettävälle paikalle.

Pelitcraftin sydän, keskusta

Uuscraft & Uusnether

Pelitcraftin multiversumin toiseksi uusin nurkkaus avautui 28.12.2013 pitkään odotetun 1.7 päivityksen jälkeen. Uuscraftin maailma kutsui kauan sitten uudisraivaajia tuntemattomaan maailmaan tutkimaan ja rakentamaan. Uuscraftillä on myös oma Nether-maailmansa, ovelasti nimetty Uusnether. Uuscraftissa kaikki aseet, työkalut ja panssarit KULUVAT ja lopulta rikkoutuvat.

Maailmassa pätevät samat säännöt kuin Floremissa eli nälkä, mobit ja putoamisvahingot ovat päällä. Kuitenkin tulen leviäminen ja mobien griiffaus on estetty. Uuscraftin keskustaa ympäröi maaginen muuri joka estää mobien spawnaamisen niiden sisälle. Uusnetheriin pääset helposti keskustan portaalista, mutta netherissä ei ole sitten mitään suojia päällä, vaan tämä maailma on aivan normaali Hard-vaikeustason Nether. Varustaudu siis tarpeen mukaan reissua varten.

Wilderness

Kaukana sivistyksestä ja turvallisuudentunteesta avautuu seikkailijan eteen tuntematon maailma, joka kuhisee kesyttämätöntä villiä elämää. Wilderness on maailma, jonne voi matkustaa Pelitcraftin Keskustan portaalirakennuksen kautta. Siellä asustavat melkein kaikki mobit (-hämähäkit), joita pelissä maan päältä vain löytyy, ja niitähän riittää, joten muista olla valppaana. Wildernessin spawnille on rakennettu suhteellisen turvallinen linnoitus, jonka muurin suojista on hyvä aloittaa tutkimusmatka spawnia ympäröivään, creepereiden ja muiden mörököllien valtaamaan pimeään viidakkoon. Teroita siis viidakkoveitsesi, on aika vetää hellehattu päähän ja suunnata kohti tuntematonta ja tutkimatonta villiä erämaata! -Demented_Doktor

Siinäpä tiukkaakin tiukempi kuvaus maailmasta sen luojalta. Wilderness vastaa hyvinkin pitkälti Hard-tasoista yksinpeliä. Tämä tarkoittaa vihollisten ohella myös sitä, että kuuseen kun kurkottaa ja sieltä alas mätkähtää, niin henkihän se siinä suattaapi lähteä. Vatsakin alkaa kurnia tässä maailmassa, joten omien eväiden mukaanpakkaaminen on suotavaa. Ja jos viikatemies ehtii tuikata sormellaan, niin ei hätää, pelaajan tavarat sisältävä arkku luodaan kuolinpaikkaan (arkku kestää noin tunnin ja säilyy laavassakin).

Wildernessin rakentamista ei ole rajoitettu, joten siellä pätevät samat säännöt kuin Pelitcraftissakin. Pelitcraftin tavoin Wildernessiä ja sen rakennuksia on mahdollista tarkastella Dynmapista.

 

Nether

Tämä ehanan pirtsakka maailma kuuluu Minecraftin vakiovarusteluun ja sinne pääsee edeltäjiensä tavoin Portaalitalosta. Omien nether portaalien luonti ei ole varsinaisesti kielletty, mutta älä rakenna porttaaleja julkisille alueille tai Netherissä 128 blockin päähän spawnilta. Maailman vaikeustasona on Hard ja siellä ovat jokseenkin luonnollisesti myös viholliset, nälkä sekä putoamisvahinko päällä. Kannattaa varustautua hyvin mikäli meinaa tehdä pitemmän reissun Netheriin, sillä Ghastit ja possumiehet suututettuna aiheuttavat pelaajalle yllättävän paljon päänvaivaa.

Netheristä löytyy myös haluttua Glowstonea ja Nether Quartzia. Näitä materiaaleja saa kerätä aivan normaalisti kuten muissakin maailmoissa eikä maailmassa ole rajoituksia niiden suhteen. Ainoastaan oma henki rajoittaa keräämistä, mutta siinäkin asiassa auttavat kuolinarkut, jotka ovat normaalisti toiminnassa Netherissä. Kannattaa varoa kuitenkin putoamista isoon laava-altaaseen, sillä sellaisesta arkun onkiminen onkin astetta hotimpi juttu! Kuolinkoordinaatit kannattaa kopata tosin ylös, sillä Dynmap ei pelasta sinua Netherissä.

Nether generoitiin uudestaan serverillä Minecraft 1.5.1-päivityksen jälkeen, sillä vanhasta Netheristä ei ollut mahdollista löytää uutta kvartsia. Uuteen ja uljaaseen Netheriin rakennettiin usean pelaajan voimin spawnia suojeleva linnake ja kylläpä pelaajatkin kovasti rakensivat omia tönöjään linnakkeen ympäristöön. Myös puistotus otettiin huomioon, baaria luonnollisesti unohtamatta.

Possumies-rock

 

The End

Loppu lähenee ja lukemattomien endermanien kotiin, The Endiin, pääsee Portaalirakennuksen kautta. The End on Netherin tavoin Minecraftin oma ”maailma” ja, Netherin tavoin, pelaajat eivät saa tehdä omia portaaleja Loppuun, joka ei käytännössä ole enää edes  mahdollista. Muista maailmoista poiketen The Endin vaikeustasona on Easy, mutta siitä huolimatta maha sielläkin alkaa kurnimaan liiallisen riehumisen jälkeen ja jalat varmasti katkeavat kun tarpeeksi korkealta mätkähtää alas.

The Endistä ei valitettavasti ole paljoa kerrottavaa, koska siellä ei ole lähtökohtaisesti kauheana muuta nähtävää kuin endermaneja, endstonea ja tyhjyyttä. Endermaneja saa kurittaa hamaan tulevaisuuteen asti, jos muuta tekemistä ei keksi tässä kolkossa maailmassa. Jos sattumanvarainen hutkiminen ei kiinnosta, niin voi aina testata aquarider11:n tekemää endergrinderia. The Endissä kuolinarkut ovat tuttuun tapaan päällä, mutta kuolinsijainti kannattaa painaa mieleen koska The Endiä ei löydä Dynmapista.

Seikkailumaa

Seikkailumaa on Pelitcraftin maailma, joka on varattu nälkäpeliarenoille ja seikkailuradoille. Jos haluat rakentaa oman areenan tai seikkailun muiden pelaajien kau…riemuksi, varaa itsellesi tontti täältä ja käy töihin!

Lue lisää Seikkailumaasta sen omilta sivuilta.