U.R.P.O.

Uuden raivaajan peliopas (U.R.P.O.)

by Tritox

 

Tervetuloa Pelitcraftiin uusi kaivaja! Tämä artikkeli on kirjoitettu juuri SINUA varten, jotta pääsisit perille paremmin serverimme säännöistä ja käytännöistä. Sivun on tarkoitus esitellä pähkinänkuoressa kaikki ne perusasiat mitä uuden pelaajan tulee tietää palvelimesta. Käytä siis muutama tovi aikaa lukeaksesi tämä sivun, jotta välttyisit ”lue netistä”-vastauksilta pelissä.

Tervetuloa Pelitcraftiin

 

Esivalmistelut ennen pelaamista

 

Pelitcraftin pääserverillä käytetään tällä hetkellä Minecraftin versiota 1.11.2, joten päivitäthän pelisi vastaamaan sitä. Mikäli haluat, voit käyttää myös käyttäjiemme tekemiä minecraft.jar-tiedostoja. Näissä on se etu alkuperäiseen versioon nähden, että ne sisältävät muutamia modeja, jotka helpottavat pelaajan elämää. Tarkemmat ohjeet ja tiedostot löytyvät täältä.

Viimeisimmäksi, muista tutustua palvelimen sääntöihin!

 

Ensimmäinen loggaus ja Dynmap

 

Ensimmäisellä kirjautumisella pelaaja saapuu sääntöhuoneesta siirryttyään lobby-serverin huoneeseen. Edessäsi näet senhetkiset adminit ja moderaattorit ja takanasi on samat sääntökyltit, jotka luit aiemmin. Idän suunnassa sijaitsee portaali meidän Survival-servulle, josta löydät klassisen Pelitcraftin- kuin uutuuttaan uhkuvan Floremin maailmat. Lännen suunnassa ja vasemmalle kääntyessä päädyt Creative-servullemme, jonne saat rakentaa creative-pelimuodossa kunhan löydät vapaan tontin ja kerrot siitä ylläpidolle, niin annamme rakennusoikeudet siihen tonttiin. Huom! Creativessa rakenteluun pätee samat säännöt kuin muuallakin eli hyvän maun rajoissa saa rakennella, muuten ylläpito voi poistaa rakennuksesi ja oikeudet tonttiin.

2015-07-15_16.56.55

Tästä se alkaa

Ennen kuin pääset rakentamaan pelissä yhtään mitään, tulee sinun pyytää ylläpidolta rakennusoikeuksia. Tämä tapahtuu tekemällä lyhyt hakemus. Jos saavuit serverillemme Creative-leiman takia, keltaiset saavat poikkeuksena rakentaa Creative-servulle, kunhan ilmoittavat asiasta ylläpidolle.

Voit keskustella muiden palvelimella olevien henkilöiden kanssa chat-toimintoa käyttäen. Jos toiminto ei ole tuttu, niin painamalla T-näppäintä (oletuspainike) aukeaa viestikenttä, johon kirjoittamalla tekstiä ja painamalla enteriä viesti lähtee muiden pelaajien nähtäväksi. Keskustelu on tärkeä osa peliä, joten tämä kannattaa opetella heti aluksi. Kukaan ei anna sinulle rakennusoikeuksia, jos et osaa niitä itse pyytää. Tämä on se ensimmäinen testi siitä, kykenetkö pelaamaan moninpelipalvelimella.

Rakennusoikeuksien saamisen jälkeen pelaajan tulisi suunnata kohti kaupungintaloa, joka on suoraan eteenpäin Noobcenteristä (ks. kartta alla). Kaupungintalon alakerrassa on nimittäin serverin väestörekisteri, minne pelaajan pitäisi käydä länttäämässä omilla tiedoilla varustettu kyltti, jotta Pelitcraftin väestö pysyy ajan tasalla. Kylttejä löytyy arkusta lähistöltä, sillä todennäköisesti niitä ei ole pelaajalla vielä tässä vaiheessa. Rekisteröitymisen jälkeen pelaaja on vapaa tutkimaan keskustaa ja maailmaa. Alla on kuitenkin vielä kartta auttamaan pelaajaa keskustan olennaisiin palveluihin (merkityistä kohteista kerrotaan lisää myöhemmin tässä oppaassa).

Kun keskusta on nähty, pelaaja suurella todennäköisyydellä haluaa rakentaa itselleensä oman pienen dirthutin. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua kysymys, että minne rakentaa se oma tönö kun näyttää aluksi siltä, että jokaikinen maatilkku on käytössä. Noh, ei hätää, sillä käytämme palvelimella Dynmap-nimistä lisäosaa, joka luo koko Pelitcraftista reaaliaikaisen kartan, josta näkyy kaikenlaista JÄNNÄÄ. Dynmapista löytyy myös muiden maailmojen karttoja.

Dynmappia voi pällistellä selaimella, joten siitä tuleekin pelaajalle jokseenkin korvaamaton työväline. Jos dynmap ei ole ennestään tuttu ja näet vain Lobby-maailman kartan, niin viemällä hiiren selaimen oikeaan reunaan paljastaa napit jotka näyttävät muiden maailmojen kartat. Kannattaa siis katsastaa sen avulla itselleen sopiva pläntti, johon aloittaa rakentaminen.

Tosin on suositeltavaa pitää mielessä se, että ei rakenna kauhean lähelle jonkun muun pelaajan jo ”valtaamaa” aluetta. Jos pystyy selvittämään vieressä olevan alueen omistajan, häneltä voi aina suoraan kysäistä kuinka lähelle hänen aluettaan kärsii tulla. Jos et törmää kyseiseen pelaajaan pelissä, voi myös ylläpidolta tiedustella uskaltaako alueelle X rakentaa. Maailmassa on vielä paljon tyhjää tilaa, joten jokaiselle pitäisi löytyä helposti oma lääni.

 

Kommunikointi palvelimella ja pelaajaryhmät

 

Chat ja TeamSpeak

Pelitcraft on moninpeliserveri, joten kommunikointi muiden pelaajien kanssa on melkeinpä välttämätöntä jossain vaiheessa. Vakiona Minecraftissa chatin saa auki T-kirjaimesta. Chatti toimii myös samalla komentokäskyjen syöttämiseen.

Pelissä on myös chatti-kanavia, joista yleisimmät ovat Global (g) ja Local (loc). Ero näillä kahdella on se, että globaalilla kanavalla viestit nimenmukaisesti näkyvät kaikille serverillä olijoille ja localilla vain lähellä oleville pelaajille. On suositeltavaa käyttää local-kanavaa, jos esim. rakennetaan yhteistä projektia ja projekti sisältää paljon yksityiskohtia, joista keskustella. Näin vältytään tukkimasta global-kanavaa tiedolla, joka ei kosketa kuin tiettyä ryhmää. Serverin päivityksen yhteydessä on esiintynyt jännä bugi joka näyttää Creative/PC+ servulla olevan henkilön Local-viestit näkyvät kaikille toisella serverillä(esim. Creative-servulla lähetetty viesti näkyy Pelitcraftin-serverilllä ja samoin toisinpäin), mutta local-viestit toimivat oikein Pelitcraft-serverillä joten sitä kannattaa käyttää jos ahertaa samalla servulla muiden kanssa projektin parissa.  Kanavaa voi vaihtaa seuraavasti:

/ch kanavan_nimi

joten global tai local-kanavalle voi vaihtaa komennoilla:

/ch g
/ch loc

On myös mahdollista lähettää viesti kanavaa vaihtamatta suoraan kanavalle komennolla

/kanavan_nimi viesti

Yksittäiselle pelaajalle voi lähettää viestin seuraavasti

/msg pelinick viesti

Edelleen, toisen pelaajan viestiin voi vastata nopeiten komennolla

/r viesti

Pelissä tällä hetkellä olevat henkilöt voi tarkistaa kirjoittamalla

/list

Chattietiketistä sen verran, että noudatamme ”yleisiä sääntöjä” chatissamme, eli turhat kettuilut ja epäsovinnaisuudet voi jättää samantien ulos keskusteluista. Asioita saa luonnollisesti kysyä, mutta ylenpalttinen kysely voi herättää närää käyttäjissä ja herättää todennäköisesti niitä kuuluisia ”lue sitä nettisivua”-komentteja. Suurin osa tarvittavasta tiedosta on kuitenkin luettavissa täältä wikistä tai Minecraftin omasta wikistä ja vaikka ohjaamme mielellämme uusia pelaajia, emme kuitenkaan sentään ole pyyhkimässä heidän takapuoliaan.

Mikäli puhuminen innostaa enemmän, on serverillä käytössä myös TeamSpeak-palvelin. TeamSpeak-ohjelman voi hakea täältä asennusohjeineen, ja palvelimen tiedot saa kirjoittamalla pelissä komennon /motd.

Pelaajaluokat

Kaikki hyvät palvelimet vaativat ylläpitoa ja Pelitcraft ei ole poikkeus. Tämän vuoksi pelaajat jaetaan eri luokkiin serverillä, ja pelaajien oikeudet pelissä vaihtelevat luokasta riippuen. Chatissa pelaajan nimi on sillä värillä, mihin luokkaan pelaaja kuuluu. Serverillä on käytössä seuraavat luokat:

Adminit

Palvelimen jumalat, jotka ovat tällä hetkellä Tapsa78,  Psycholynx, Shinooby ja Etsija. Adminit ovat palvelimen sydän ja he vastaavat teknisestä puolesta sekä serverin hyvinvoinnista. He voivat auttaa hankalimmissa palvelimeen liittyvissä ongelmissa. Vaikka hekin ovat vain ihmisiä, tietty kunnioitus on aina paikallaan, sillä he tekevät tätä isoa urakkaa palkatta ja pyyteettömästi.

Moderaattorit

Valittu joukko pelaajia, jotka pitävät jöötä Pelicraftissa ja häiriköt kurissa adminien ohella. He auttavat perusasioissa, kuten teleporttaamisessa jos olet jäänyt jumiin tai jos pitää selvittää onko joku käynyt tekemässä tuhoja kodissasi. Modeilla on myös oikeus bannata. *vink vink*

VIPit

Pelaajat, jotka ovat olleet suureksi hyödyksi Pelitcraftille tai ovat muuten ansiokkaasti osallistuneet palvelimen aktiviteetteihin. Vippien oikeuksia ovat mm. TNT:n ja tulen käyttö, useamman kodin omistaminen (lisää alla) ja /jump-komennon oikeus. Vippiyttä ei saa kyselemällä ja etenkin VIP-statuksen vonkuminen aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen.

Rivimiehet

Onneksi olkoon, kuulut tähän! Peruskäyttäjät joutuvat vakiona tähän luokkaan. Luokassa olevat eivät voi käyttää TNT:tä eivätkä edes rakentaa tuluksia eli sytkäreitä (flint and steel), mutta muuten he voivat pelata peliä normaalisti.

Guest

Pelaajat, jotka ovat suorittaneet sääntöradan ja joilla ei ole rakennusoikeuksia.

Newbie

Pelaajat, jotka eivät ole läpäisseet sääntörataa ja joilla ei ole rakennusoikeuksia, kuuluvat tähän luokkaan. Luokkaa voidaan myös käyttää rangaistuskeinona ottamalla pelaajalta väliaikaisesti rakennusoikeudet pois.

 

Pelitcraftin maailmoista

 

Pelitcraftin päämaailma Florem muistuttaa yksinpelin Hard-vaikeustasoa. Maailmassa vaivaa nälkä, viholliset ja putoamisvahinko. Poikkeuksena serverillä on useita plugineita, jotka helpottavat pelaajien elämää kuten serverikauppa ja /home-komennot. Jos haluat rakentaa ilman pelkoa siitä, että tulee miljoona hämähäkkiä (huh) päälle, niin suosittelen siirtymään Creative-serverin puolelle komennolla /server creative tai Lobby-serverin portaalin kautta. Etsi vapaa tontti ja ilmoita siitä ylläpidolle, niin voit rakentaa tontille Creative-voimien avulla.

Floremin keskustaan on rakennettu erillinen portaalirakennus, josta löytyy keskitetysti portaalit kaikkiin serverin eri maailmoihin. Portaalitalon löydä helpoiten kulkemalla keskustasta eteläistä tietä pitkin kunnes saavut toiseen risteykseen. Portaalirakennuksen tunnistat katosta, joka on tehty netherbrickeistä.

Portaalirakennus

Pelitcraftin maailmoille on omistettu erillinen sivu, mutta siitä huolimatta tässä on lyhyehköt kuvaukset serverin maailmoista:

Florem

Pelitcraft 3.0:n uusi keskus ja spawni. Tämä maailma perustettiin 16.6.2015, joten siellä on hyvin tilaa uusille pelaajille ja heidän rakennuksilleen. Florem on pyhitetty rakentamiselle ja omia teoksiaan ei pääse vahingossa polttamaan, sillä tuli ei täällä leviä. Pimeässä vaanivat mobit ja ahkeroinnin jälkeen pelaajia uhkaa nälkä. Jos kuolo korjaa, niin maailma luo kuolinarkun joka pysyy paikallaan tunnin ajan kunnes katoaa, joten pidä kiirettä jos haluat tavarasi takaisin!

Pelitcraft

Serverin ensimmäinen maailma, joka on museoitu. Maailmassa ei vaivaa nälkä, mobit eikä putoamisvahinko, mutta maailmassa kukaan ei voi rakentaa paitsi ylläpito tai erikoisluvan omaavat pelaajat(Jos omistat oman tontin Pelitcraftissa ja haluat jatkaa sitä, niin pyydä lupaa ylläpidolta). Maailmassa on rakennettu useamman vuoden, joten se soveltuu erinomaisesti tutkimusretkeilyyn. Niitä on myös virallisesti järjestettykin yhden adminin toimesta ja niistä voi lukea raportteja reportaasit-sivulta.

Uuscraft

Uuscraft on palvelimen rakennusmaailma, joka lisättiin multiverse 1.7 päivityksen jälkeen. Maailma on jäänyt vähemmälle huomiolle 1.8.7 päivityksen jälkeen, mutta pelaajat ovat onnistuneet täyttämään maailmaa rakennuksillaan puolentoista vuoden ajan, joten maailma soveltuu seikkailuihin, jos pelaaminen muiden kanssa ei oikein innosta.. Uuscraftiin pääset vanhan päämaailman keskusaukiolla olevan portaalin kautta. Uuscraft ei ole yhtä turvallinen paikka kuin vanha päämaailma Pelitcraft vaan siellä tarvitaan aitoa uudisraivaajahenkeä.

Nether ja The End

Vähemmän yllättäen kyseiset maailmat vastaavat yksinpelin samoja maailmoja. Perusmaailmasta poiketen molemmissa maailmoissa nälkä, putoamisvahinko ja viholliset ovat päällä, joten niihin ei kannata lähteä haahuilemaan varustautumatta. Varaa siis mukaan sekä ruokaa että hyvät varusteet. Floremilla- ja Uuscraft-maailmalla on oma Nether, mutta The End on sama sekä Uuscraftissa, että Pelitcraftissa. Floremilla on tosin oma The Endinsa.

Seikkailumaa

Seikkailumaa on varattu nälkäpeliarenoille ja seikkailuradoille. Jos haluat rakentaa oman areenan tai seikkailun muiden pelaajien kau…riemuksi, varaa itsellesi tontti täältä ja käy töihin!

Lue lisää Seikkailumaasta sen omilta sivuilta.

Kaikissa muissa maailmoissa paitsi Pelitcraftissa ja Seikkailumaassa on siis todetusti nälkä päällä. Pelaaja haluaakin varustaa itsensä riittävällä säkisellä ruokaa ennen seikkailuun ryhtymistä. Mikäli craftaajalta ei löydy vielä toimivaa farmia omasta takaa, hän voi käyttää hyväksi serveriltä löytyviä yleisiä farmeja.

 

Matkustaminen serverillä

 

Pelitcraft ei ole paikkana sieltä pienimmästä päästä eikä vapaa teleporttaaminenkaan ole kuin moderaattoreiden etuoikeus ja tavallisen tallaajankin pitää päästä jotenkin paikasta A paikkaan B. Ylläpito ja pelaajat ovatkin keksineet ja rakentaneet useita eri matkustustapoja serverille. Osa tavoista ovat luonnollisesti nopeampia kuin toiset, mutta joskus on turvauduttava hieman hitaampaan vaihtoehtoon, sillä joihinkin paikkoihin pääsee esim. ainoastaan metrolla. Pelitcraftin laajasta metrosta onkin hyvä aloittaa:

Metro

Matkustamista palvelimella nopeuttaa rakennettu metrolinjasto ja sen toiminnasta vastaa plugin nimeltä TrainCarts. Pluginin muuttaa minecartien toimintaa mahdollistaen metroasemien, ratojen ja sivuraiteiden tekemisen. Floremin metro on vasta aluillaan, joten sen metrolinjoja ei näy vielä dynmapista mutta linjoja työstetään ajan kanssa.

2015-09-25_18.57.19

Pieni mutta pippurinen – Floremin Metroasema

Pelitcraftin Metron keskusasema, Steissi, sijaitsee keskusaukion pohjoisosassa. Asemassa on neljä päälinjaa (pohjoinen, itäinen, eteläinen, läntinen), joista edelleen haarautuu sivuraiteita. Dynmapista on mahdollista nähdä kätevästi kaikki olemassaolevat metrolinjat asemineen. Tarkemmat ohjeet kaikista metroon liittyvistä asioista löytyy metrolle omistetulta sivulta ja metroon liittyvät kysymykset on syytä osoittaa Etsijälle.

Kaikki tiet johtavat Steissille

Kaikki tiet johtavat Steissille

Portaalit

Kun serverillä kahden eri pisteen välille luodaan kiinteä teleportti, puhutaan portaalista. Pelicraftissa portaalit ovat metroa nopeampi keino liikkua paikasta toiseen, mutta nekin edellyttävät sen, että pelaaja ensin kävelee portaalille. Serverillä on käytössä pääasiallisesti vain kaksisuuntaisia portaaleja ja pelaajat eivät voi luoda niitä itse. Portaali luodaan yleensä paljon käytetylle paikalle tai muuten vaan merkittävälle rakennelmalle eikä sellaista kannata pelioikeuksien tavoin kannata pyytää ihan kevyin perustein.

Palvelimella portaalit on pääasiassa kerätty tiettyihin valittuihin paikkoihin käytännöllisyyden vuoksi eikä yksittäisiä portaaleja siellä täällä ole juurikaan. Tällä hetkellä serverillä on neljä isompaa portaalikeskittymää:

Portaalirakennukset

Rakennuksista löytyy portaalit kaikkiin muihin maailmoihin, kuten jo yllä käsiteltiin maailmojen yhteydessä. Floremin portaalitalon löydät helpoiten kirjoittamalla /spawn-komennon chattiin ja kulkemalla eteläistä tietä pitkin suurvaraston kohdalle. Rakennus sijaitsee oikealla puolella. Pelitcraftin portaalirakennuksen löytää helpoiten warppaamalla (ks. seuraava kohta) ensin keskustaan ja sitten etsimällä kaakosta (SE) ilmalaivaa, rakennus sijaitsee ilmalaivatornin vieressä.

Underpants World

Tämä massiivinen huone löytyy Pelitcraftin maailmasta syvältä maan sisältä Noobcenterin alapuolelta. Huoneesta löytyy useita portaaleja serverin eri nurkkiin ja paikasta löytyy myös paljon aktivoimattomia portaaleja tulevaa käyttöä varten. Poikkeuksena UW:stä löytyy myös portaali Wildernesiin ja siellä sijaitsevaan, Uus-Uus-Pelittilään.

Paljon portaaleja…

Kauppiasportaalit

Serverillä oli käytössä aiemmin kylttikaupat, joita pelaajat pystyivät itse ylläpitämään. Kauppojen määrä oli runsas, joten ylläpito päätti perustaa paikan, josta muut pelaajat pääsivät matkustamaan kätevästi näihin kauppoihin. Talousuudistuksen myötä pelaajakaupat hiljenivät, mutta kauppoihin johtavat portaalit ovat yhä toiminnassa ja ne löytyvät vanhan serverikaupan alakerrasta. Vanha serverikauppa löytyy keskusaukion eteläpuolelta (kuva löytyy kohdasta 6, talouden alta).

Wanhat kauppiasportaalit

Wanhat kauppiasportaalit

Warpit ja kodit

Nopein tapa matkustaa serverillä on suora teleporttaus. Pelaajan ei tarvitse liikkua mihinkään fyysisesti vaan hänen tarvitsee ainoastaan kirjoittaa komento pelin chattiin, jolloin hän teleporttaa tällöin välittömästi kohteeseensa. Pelitcraftissa on määritelty warpeiksi muutamia avainkohteita, joiden on katsottu olevan niin tärkeitä, että pelaajien on mahdollista päästä niihin mistä tahansa päin serveriä. Yksi tärkeimmistä warpeista on keskustan warp, jonne pääsee komennolla /warp keskus. Komento /warp listaa kaikki palvelimelta löytyvät warpit.

Warppien toinen muoto on kodit eli homet. Pelaaja saa itse määrittää mihin asettaa kodin, jonka jälkeen hän pystyy siirtymään valittuun paikkaan komennolla /home kodin_nimi. Tämä mahdollistaa esim. sen, että käy ostamassa kaupasta puuta ja sitten teleporttaa takaisin paikkaan, jossa rakennustyöt on kesken.

Tarkemmat ohjeet warpeista ja kodeista löytyvät hieman alempaa.

Palvelimen pelimekaniikoista

 

Serverille on asennettu useita erilaisia plugineita, jotka tekevät pelaajien elämästä helpompaa. Useat pluginit voivat olla pelaajille huomaamattomia, toisten toiminnan taas erottaa hyvinkin selvästi ja ne eroavat esim. yksinpelistä.

Työkalujen ja aseiden kuluminen

Työkalujen kuluminen on estetty vanhoissa maailmoissa (Pelitcraft, Nether, Seikkailumaa). WorldGuardin työkalusuoja toimii siten, että työkalu kuluu mutta se korjataan kun otat sen inventaariossa käteen. Jos työkalu ehtii hajota, klikkaa sitä paikkaa missä se oli ja työkalu palautuu. Työkalu ilmestyy takaisin myös, jos yrität pistää jotain esinettä siihen paikkaan josta työkalu hajosi.

Uuscraftin urheat uudisraivaajat halusivat tämän suojan pois, joten Uuscraftin ja Floremin maailmassa työkalut kuluvat ja hajoavat aivan normaalisti.

Arkut ja ovet

Pelaajan on mahdollista rajoittaa ovien ja arkkujen käyttöä kylttien avulla Lockette-pluginin avulla. Laittamalla kyltti joko oven tai arkun eteen ja kirjoittamalla ensimmäiselle riville [private], kylttiin pitäisi ilmestyä toiselle riville oma nickisi. Kyltin kolmannelle ja neljännelle riville voi kirjoittaa vapaasti. Kun kyltin laittaa arkkuun, niin [private]-teksti ilmestyy automaattisesti. Tämän jälkeen arkkua tai ovea ei voi avata kuin pelaaja itse, eivätkä muut pelaajat voi hajottaa sitä.

Jos pelaaja haluaa sallia muidenkin pelaajien käyttävän ovea/arkkua, voi hän kirjoittaa arkun kolmannelle riville pelaajan nimen tai vaihtoisesti, kirjoittamalla [everyone], jolloin kaikki voivat käyttää kohdetta. Ovet saa sulkeutumaan automaattisesti X sekunnin jälkeen kun lisää kyltin kolmannelle tai neljännelle riville tekstin [timer: X], jossa X siis kuvaa sitä aikaa kuinka kauan menee kunnes ovi sulkeutuu avaamisen jälkeen. Jos haluat jälkikäteen muokata omistamaasi [private]-kylttiä, niin paina oikealla hiiren-napilla kylttiä ja kirjoita komento ”/lockette # tekstiä”, jossa # korvataan muokattavan rivin numerolla.

Locketten toimintaan ja muihin käyttötarkoituksiin kannattaa käydä tutustumassa tarkemmin Akatemiassa.

Kuoleminen

Kun yksinpelissä pelaaja kuolee syystä tai toisesta, niin kaikki hänen tavaransa leviävät kuolinpaikalle kuin Jokisen eväät, mutta Pelicraftissa näin ei käy. Päämaailmassa kuoleman yhteydessä tavarat pysyvät inventaariossa. Muissa maailmoissa sen sijaan kuoleman sattuessa palvelin luo kuolinpaikalle arkun, jonka voi avata vain ko. pelaaja. Arkku kestää n. tunnin, joten kannattaa kaikesta huolimatta kaahata vauhdilla hakemaan tavaroitaan. Arkku syntyy myös siinä tapauksessa, että pelaaja kuolee laavaan. Arkku täytyy vain kaivaa esiin laavasta.

Kerätty experience ei sen sijaan säilöydy arkkuun. Kuoleman yhteydessä kannattaakin varautua menettämään suuren osan kokemuksesta. Osa siitä jää arkun ympäristöön, mutta pääasiassa reilusti yli puolet experiencestä häviää kuolemisen yhteydessä.

HUOM. Seikkailumaassa kuolinarkkua ei luoda vaan pelaajan tavarat leviävät maahan!

Talous

Pelitcraftissa on käytössä raha sekä oma talousjärjestelmä. Jokainen uusi pelaaja aloittaa 1000 £:lla (vaikkakin jotkut ovat vielä jumahtaneet markkoihin). Oman saldon voi nähdä komennolla /bal ja toiselle pelaajalle voi antaa rahaa komennolla /pay nimi summa. Rahaa on mahdollista saada lisää joko muilta pelaajilta tai myymällä tiettyjä tavaroita serverin omiin kauppoihin. Uuscraftin maailmassa on täysin vanhoista maailmoista eristetty talous. Uuscraftissa uusi pelaaja on oikeutettu saamaan 10 000$:n alkusaldon, mutta peliteknisistä syistä ylläpito joutuu tekemään tämän talletuksen manuaalisesti. Jos olet vasta aloittanut Uuscraftissä ja tilisi on tyhjä, pyydä kohteliaasti joltain ylläpidon jäseneltä alkurahojasi.

Floremissa talous nollattiin ja jokainen uusi pelaaja saa 1000$ puhtaana käteen. Floremin keskustasta löytyy serverikauppa johon voi myydä kaikkea perustavaraa, jolloin omaa varantoansa voi kasvattaa. Kaupan valikoima on rajoitettu perustarvikkeisiin, sillä halusimme pelaajien ansaitsevan omat timuarmorinsa ilman rahallista avustusta.

Pelitcraftin talous on toteutettu HyperConomy-nimisellä pluginilla ja järjestelmälle on omistettu erillinen sivu. Lisäosan avulla serverin talouteen tehtiin parannuksia ja nyt onkin niin, että serverillä tuotteiden hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämän lisäksi järjestelmässä ei ole ”tuulesta temmattuja” tuotteita saatika rahaa vaan kaikki tuotteet ovat pelaajien keräämiä ja rahaa palvelimella on rajoitettu määrä. Mikäli talouden toimintaperiaatteet kiinnostavat enemmän, kannattaa suunnata yo. linkin osoittamalle sivulle. Samalta sivulta löytyvät myös ohjeet kuinka tuotteiden myyminen/ostaminen tapahtuu serverillä kylttien tai komentojen avulla.

Vanha serverikauppa ja sen taustalla oikealla uusi kauppakeskittymä

Vanha serverikauppa ja sen taustalla oikealla uusi kauppakeskittymä

Vanhalla Pelitcraftin talousalueella palvelinkauppa hallitsee markkinoita monopoliasemassa. Kaupanteko on keskitetty keskustan kauppakeskittymään, siitä hieman kauempana sijaitsevaan Taikapuotiin sekä villaa myyvään Woolstockiin. Näiden kauppojen tarjonta kattaa melkein kaikki pelissä myytävät raaka-aineet ja enchantit ja on todella harvinaista, jos jotain tuotetta ei löydykään varastosta. Uuscraftin talousalueella elämme vapaan kilpailun aikaa, ja pelaajat voivat perustaa sinne omia kauppojaan. Tästä on kerrottu lisää Talous-sivuilla. Myös Floremissa tämä mahdollisuus on pelaajille auki.

2015-09-25_19.25.40

Floremin serverikauppa

Enchanttaaminen

Vanhentunutta tietoa vanhan maailman taikapuodista. Floremissa tällaista kauppaa ei ole.

Esineiden, panssareiden sekä työkalujen tehostaminen enchanteilla tapahtuu kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on Minecraftin oma enchanttaaminen lottoamalla ja toinen keino on ostaa enchantit suoraan keskustan Kolmen Tietäjän Taikapuodista, joka toimii samalla tavalla kuin muutkin serverin kaupat. Jälkimmäisellä tavalla maksat vaan siitä mitä haluat, jolloin pelaajan ei tarvitse pelätä saavansa kaupan päälle jotain turhaa. Enchantin voi ostaa myös jo enchantattuun esineeseen. Taikapuoti sijaitsee keskustassa, suoraan etelään spawn-laivalta. Jos pelaaja sen sijaan suosii perinteitä ja on vailla vailla enchanting tablea, kannattaa suunnata joko Spawn-laivan yleisöhyttiin tai Pelitcraftin pääkirjastoon, joka sijaitsee Spawn-laivasta suoraan etelään.

Akatemia

Pari rakennusta Pelitcraftin metrosta itään sijaitsee Überakatemia. Akatemian tarkoitus on esitellä pelaajille erilaisia pelissä käytettäviä perusasioita ja mekanismeja aina yksinkertaisista redstone-piireistä monimutkaisiin cobblestone-generaattoreihin. Jos esimerkiksi tuplaovien tekeminen tai Locketten toimintaperiaatteet kiinnostavat, käy ihmeessä paikan päällä katsomassa!

Keskeisimmät komennot

Alle on listattu muutamia Pelitcratissa käytettyjä hyödyllisiä komentoja, joista osaa käyttää varmasti päivittäin:

/sethome nimi ja /remhome nimi

Pelitcraftissa on käytössä kodit, joihin voi teleportata halutessaan. Ensimmäisellä komennolla voi asettaa itselleen kodin nykyiseen sijaintiin ja jälkimmäisellä poistaa annetun kodin. (VIPeillä koteja on neljä, Shopkeepereillä kolme ja normaalikäyttäjillä kaksi).

HUOM. Älä missään nimessä käytä skandeja tai pelkkää numeroa homejen nimissä – ne saattavat johtaa homeen, jota et pysty poistamaan, koska plugin ei tue skandeja!

/home nimi

Siirtää pelaajan kyseiseen kotiin. Mikäli blokkia, jonka päälle koti on asetettu ei enää ole, niin peli siirtää pelaajan seuraavaan vapaaseen blokkiin. Kirjoittamalla pelkästään /home saa listan asettamistaan kodeista.

/spawn ja /warp kohde

Näillä komennoilla voi teleportata ylläpidon asettamiin sijainteihin. /spawn-komento siirtää sinut aloituslaivaan ja /warp valittuun kohteeseen. Listan käytettävissä olevista warpeista saa kirjoittamalla komennon /warps. Alle on listattu muutamat yleisimmin käytetyt warpit:

          • keskus – Pelicraftin keskusta
          • louhos – Serverin louhos, josta kerätään materiaalit yhteisprojekteihin
          • dragonia – Dragoniuksen rakentama keskiaikainen kaupunki. Täältä löytyy myös serverin paras PvP areena!
          • panssarikyla – POPin porukan rakentama kylä
          • janna– Pelitcraftin huvipuisto, Jännälandia
          • juoksu– Pelitcraftin ikivanha juoksurata, joka on otettu uudestaan käyttöön. Kisaa kavereitasi vastaan!

/stack

Tällä komennolla voi järjestellä inventaariosi ja pinota esineistöstäsi mahdollisimman tiiviisti.

/bal

Näyttää paljonko sinulla on rahaa.

/baltop (vain VIP)

Näyttää kaikkien pelaajien rahat suuruusjärjestyksessä. Huom. komento ei erittele rahamääriä maailmoittain vaan listaa aina pelaajan rahat siinä maailmassa, jossa hän on viimeksi kirjautunut ulos pelistä.

/pay pelinick summa

Komennolla voi maksaa toiselle pelaajalle haluamansa summan.

/seen pelinick

Näyttää milloin kyseessä oleva henkilö on ollut viimeksi serverillä.

/jump (vain VIP)

Teleporttaa pelaajan kursorin osoittamaan kohtaan. Mikäli kursori osoittaa seinään, teleporttaa pelaajan ylöspäin ensimmäisen vapaan blokin päälle.

Craftbook

 

Palvelimellamme on käytössä Craftbook-plugin, joka tarjoaa pelaajien käyttöön muutamia mukavia lisätoimintoja. Näistä toiminnoista löydät lisää tietoa CraftBook-ohjesivulta.

 

Loppusanat

 

Siinäpä olivat Pelitcraftista ”lyhyesti” kaikki perusasiat, joiden tietäminen auttaa eteenpäin kummasti. Kannattaa siltikin lukea mitä kaikkea nämä nettisivut pitävät sisällään, koska kaikkia asioita ei sentään ole kerrottu oppaassa – vain oleellisimmat. Kiitos, jos jaksoit lukea tämän loppuun asti ja hyvää rakentelua palvelimellamme!

Will YOU play with me?

Will YOU play with me?