Synk’kivi

Synk’kiven avajaiset (7.7.2013)

by Tapsa78

 

Synk’kiven mahtava vuori oli kiehtonut Pelitcraftin asukkaita jo pitkään. Ilkeät huhut kertoivat, että sen sisällä asustaisi jokin muinainen pahuus, joka tietysti kutsui seikkailuun. Ahkerat rakentajat Damnwil, Etsija, LordIban, PsychoLynx ja Tapsa78 ahkeroivat kuukausia vuoren pimeissä tunneleissa, ja vain satunnaiset tuskanhuudot vuoren sisuksista kertoivat heidän olevan edelleen hengissä. Kesäkuun lopulla alkoi sitten kuulua uutisia vuorelta. Jotain oli mennyt pahasti pieleen, ja muinainen jumala Lagitus oli herännyt ja ottanut vuoren valtaansa. Osa rakentajista oli kadonnut ja osa paennut kauhuissaan. Heinäkuun seitsemäntenä vuori sitten lopulta avautui ja Pelitcraftin innokaat seikkailijat pääsivät tutkimaan vuoren sokkeloita, tavoitteena voittaa Lagitus lopullisesti!

( Lue taustatarina seikkailulle täältä )

Synk’kiven vuori haki innoitteensa jo legendaarisesta Legend of Grimrock pelistä, ja pelin tarinaa kunnioittaen van…seikkailijat vietiin vuoren huipulle ilmalaivalla. Avaijaisiltana ilmalaiva IFS Highwind laskeutui Pelitcraftin uutuuttaan kiiltelevälle ilmalaiva-asemalle. Kokematon kapteeni joutui heti pahaan myrskytuuleen ja peruuti laivan suoraan aseman seinään, mikä aiheutti suurta hilpeyttä paikalle sattuneille ilmalaiva-bongareille. Pikaisten korjausoperaatioiden jälkeen laiva saatiin lopulta paikalleen ja seinä korjattua. 

 

Lentoasema

 

Siispä kansa hurrasi, syöksyi ilmalaivaan ja suuntasi kohti seikkailua. Alla spoilerivapaa kuvakooste tapahtumista ennen lähtölaukausta.

 

Ja seikkailu alkoi! Eikä kestänyt kauaa, kun vuori vaati ensimmäisen uhrinsa, ja pelaajille selvisi ettei täältä ehkä selviä hengissä ulos. Vuoren pirulliset insinöörit kun olivat tehneet kaikkensa pelaajien pään menoksi. Vuoren sisältä kun löytyi haastetta joka lähtöön. Kevyttä ja raskaampaa aivojumppaa, tasohyppelyä, uimaharjoituksia ja veristä taistelua. Isossa ryhmässä mennessä jotkut seurasivat vaan viisaampien jalanjälkiä, mutta hyvin pian vuori jakoi pelaajat pienempiin ryhmiin.

Vuorta ei valloitettu hetkessä. Lähes kokoajan joukon kärjessä edennyt Makrocow joutui jättämään leikin kesken kun se mystinen oikea maailma vei miehen. Osa pelaajista luopui leikistä kun taidot eivät riitäneet, mutta rohkeimmat ja sinnikkäimmät jatkoivat matkaa kohti vuoren syvyyksiä. Pelitcraftin hallitseva Nälkäpeli-mestari Jymy1000 osoitti taas kerran pelitaitonsa ja saavutti Lagituksen luolan ennätysajassa 2 tuntia 59 minuuttia. Mutta Jymy joutui nyörtymään Lagituksen voiman edessä ja 1.5 minuuttia myöhemmin mies oli vainaa. Sillä aikaa kun Jymy matkusti Spawnilta takaisin Lagituksen areenalle, JukkaG saavutti hänet ja seuraava taistelu Lagitusta vastaan käytiin yhteisvoimin. Mutta Lagitus oli edelleen vahvempi ja peittosi herrat suuremmitta ongelmitta. Mutta herrat eivät luovuttaneet ja pian alkoi taas uusi taistelu. Kuolema opettaa sanotaan, ja tietoisina siitä mitä temppuja Lagituksella oli aseinaan herrat onnistuivat kuin onnistuivatkin voittamaan Lagituksen pahuuden! Aikaa herroilta meni tähän seikkailuun 3 tuntia ja 14 minuuttia.

Sillä aikaa kun ensimmäiset sankarit juhlivat voittoaan, jatkoivat muut seikkailuaan. Kolmantena Lagituksen areenalle saapui Tritoxi. Rohkeasti hän kävi yksin taisteluun, mutta pelkkä rohkeus ei riittänyt tällä kertaa ja ensimmäinen yritys epäonnistui. Mutta tässä pelissä ei luovuteta ja toisella kerralla Tritoxi näytti Lagitukselle kuka täällä määrää. Hän sai kunnian olla ensimmäinen pelaaja, joka oli yksin voittanut Lagituksen. Tritoxin voittoaika oli 3 tuntia 37 minuuttia.

Kun mitallisijat oli jaettu, jatkui seikkailu niillä ketkä vielä hereillä olivat. Shinooby liittyi neljäntenä voittajien joukkoon ja sitkeästi taistellut Senorankka ja yhden puzzlen vuorelle tehnyt aquaraider11 saivat lopulta yhdessä Lagituksen voitettua. Vuori oli tyhjä seikkailijoista ja avajaisillan seikkailut olivat päättyneet. Viisitoista pelaaja kävi illan aikana yrittämässä vuoren läpäisya ja vain kuusi onnistui siinä. Virallinen kuolemamittari näytti lukemaa 248, eli helposta seikkailusta ei todellakaan ole kyse.

Mutta vaikka avajaisjuhlallisuuksiin ei olisi ehtinytkään, niin vuori on aina auki seikkailijoille. Muistakaa, että koko seikkailua ei ole pakko suorittaa kerralla, vaan vuoren checkpoint-järjestelmä mahdollistaa seikkailun suorittamisen lyhemmissä pätkissä. Ja niille jotka avajaispäivänä ratkaisivat pulmia tuurilla tai juosten muiden perässä, takaisin vuoren alkuun ja rohkeasti vaan pulmia päin :)

Seuraavaksi kuvakokoelma vuoren sisältä avajaisillan tapahtumista. Huomaa, että alla olevat kuvat sisältävät spoilereita vuoren huoneista, eli jos et halua tietää yhtään mitä vuorella odottaa ennen ensimmäistä seikkailua, niin kannattaa käydä ensin ratkaisemassa vuori ennen kuin katsoo kuvat :)

 

 

Sitten voidaankin aloittaa kilpailu speedrun-ajoista! Paras kirjattu tulos tällä hetkellä on 32 minuuttia suorittajana Tapsa78 (kenraaliharjoituksissa).