Junakisa

Junakisa sijaitsee Seikkailumaassa. Löydät sinne menemällä Seikkailumaan linnan alakertaan, nopea vasen portaiden alapäässä ja seuraavasta ovesta oikealla läpi. Portaalin jälkeen voit suunnata kylttien avulla joko lähtö- tai maalialueelle.

Kilpailun idea on yksinkertainen: Neljä junavaunua lähtee matkaan rinnakaisilla raiteilla. Tavoitteena on olla ensimmäisenä maalissa. Kaikki radat ovat keskenään tasavertaisia, joten erot saadaan aikaan selvittämällä radalla olevat esteet mahdollisimman tehokkaasti. Kilpailussa on vain kaksi sääntöä:

  1. Kaikenlainen kiusanteko ja kilpakumppanien häirintä on ehdottomasti kielletty! (Poislukien eräät sallitut kiusauskeinot joista kohta lisää)
  2. Vaunun hylkääminen radalle on kielletty! Jos joudut poistumaan vaunusta kesken kisan, tuhoa vaunu ennen kuin poistut alueelta.

Katsojia varten on radan viereen rakennettu oma katsojajuna. Katsojajuna saattaa pysähtyä välillä odottamaan kilpailijoita. Katsojien liikkuminen kilpailualueella (aidattu) on ehdottomasti kielletty! Myös kaikenlainen kilpailijoiden häiritseminen on kielletty!

Junakisassa kilpailijoita odottaa useampia erilaisia esteitä. Yleisin este on vihreästä villasta rakennettu pysäkki:

2014-02-16_21.02.51Tällä pysäkillä ei voimakiskoissa ole sähköä. Se tarkoittaa sitä, että vaunu pysähtyy jos et onnistu painamaan jotain pysäkin nappia. Valo syttyy merkiksi siitä, että matka jatkuu. Jos kuitenkin pysähdyt, nosta katse ylös, paina nappia, ja matka jatkuu!

Ainoa sallittu keino tehdä kanssakilpailijoille kiusaa, on painaa punaisessa villakuutiossa olevaa nappia. Tällöin kilpailijoiden radoilla olevat keltaiset pysäkit sammuvat, ja heidän pitää painaa nappia taikka pysähtyä. Jokaisella kilpailijalla on kisan aikana yksi mahdollisuus tähän kiusantekoon. Jos keltaisessa villatolpassa näkyvä valo on siis sammunut, paina nappia niin matkasi ei pysähdy tähän.

2014-02-16_21.03.39 2014-02-16_21.04.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Junakisassa junanvaunuun vaikuttaa normaalit fysiikan lait, eli vaunu hidastuu jos sitä ei välillä aja voimaraiteille tai alamäkiin. Jos vauhtisi tuntuu hitaalta, voit yrittää osua violettien villakuutioiden nappeihin. Tämä ohjaa sinut sivuun voimaraiteille, joka antaa sinulle pienen lisävauhdin. Näitä kannattaa hyödyntää jos aikoo päästä maaliin voittajana.

2014-02-16_21.04.32

Aiempaan sääntöön fysiikan lakien noudattamisesta on muuten yksi poikkeus. Radan puolivälissä kiskot nousevat ilmaan yhtä lukuunottamatta ja tässä kohtaa fysiikan lait unohdetaan tilapäisesti jotta kisa olisi tasapuolinen kaikille.

Kun kisa kääntyy loppusuoralle ja viimeinen kiusanpaikka on ohitettu, alkaa viimeinen taistelu. Loppusuoralla on kolme kiihdytysraidetta, ja niihin kannattaa päästä jos aikoo voittaa. Hieno ja kiiltelevä marmorinen maalirakennus kimaltelee jo loppusuoran päässä ja odottaa kilpailijoita. Huipputarkat maalivalot ratkaisevat ehdottomalla varmuudella sen kuka ylitti maaliviivan ensin. Tasapelikin on teoriassa mahdollinen. Jos kaksi vaunua ylittää maaliviivan saman redstone tickin aikana merkataan molemmat voittajiksi. Maalialueella on myös kello, joka kertoo sekunnin tarkkuudella voittajan ajan. Rataennätyksillä voi sitten kehuskella toisille kisan jälkeen, ja suunnata radalle uudestaan revanssia hakemaan!

2014-02-16_21.10.53Radan pääarkkitehtinä toimi Tapsa78.
Ajanoton ja katsojajunan mekaniikat rakensi Etsijä.
Apuna punakivisokkeloissa pyöri PsychoLynx.
Mukana testailussa ja rakentelussa olivat myös LordIban ja ToivoV.

 

 

Vastaa