Talous

HyperConomy-pohjainen talousjärjestelmä

by Etsija

 

Palvelimen taloutta pyörittää HyperConomy-plugin. Päämaailmassa kaupankäyntiä hallitsee serverikauppa, mutta Uuscraftissa talous toimii pelaajavetoisilla kaupoilla. Tällä sivulla kerrotaan miten talous  toimii päämaailmassa. Uuscraftin pelaajakaupan ohjeen löydät täältä.

Esittely

 

HyperConomyn tärkeimmät ominaisuudet ovat:

Tuotteet ja varat eivät ilmesty tyhjästä

      • Serverikauppa aloittaa 20 miljoonan punnan alkuvarallisuudesta. Kun pelaajat myyvät tavaraa kauppaan, maksetaan heille tältä tililtä. Kun tililtä loppuvat rahat, ei serverikauppa pysty ostamaan pelaajilta enää tavaraa, kunnes se saa lisävaroja toisten pelaajien ostaessa vuorostaan siltä tavaraa. Näin ajateltuna serverikauppa on ikään kuin kuka tahansa kauppias (mutta aika varakas sellainen).
      • Serverikaupassa ei alussa ole mitään tavaroita varastossa, vaan sille ilmestyy myytävää vasta kun pelaajat myyvät sille tavaraa. Jonkun täytyy siis viime kädessä aina louhia / valmistaa kaikki tavarat, mitä serverikauppa myy.

Tuotteiden hinta määräytyy dynaamisesti

      • Kuten sanottua, kunkin tavaran varasto lähtee liikkeelle nollasta. Kullakin tavaralla on alkuperiodi, jonka aikana tuotetta voi myydä ja ostaa kiinteisiin hintoihin.
      • Kun tuotteen varasto saavuttaa ennalta määrätyn koon, siirtyy tuotteen hinta dynaamiselle käyrälle. Tämä käyrä on ns. hyperbeli y = a/x, missä y = tuotteen hinta, a = vakio (eri kullekin tavaralle) ja x = varaston koko. Kun tuote on saavuttanut hyperbelikäyrän, ei sen hinta enää milloinkaan palaa kiinteäksi. Se alkaa siis elää hiukan pörssikurssien tavoin: mitä enemmän tavaraa serverikaupan varastossa on, sitä pienempi on osto- ja myyntihinta. Kun tavaraa on vähän, pelaaja voi tehdä voittoa myymällä sitä kauppaan lisää. Kun tavaraa on taas paljon, kannattaa sitä ostaa omia projekteja varten.

Joillekin harvinaisemmille tuotteille (ns. luksustuotteet) tullaan luultavasti määrittelemään vakiohinnat. Niiden varasto siis vaihtelee dynaamisesti, mutta hinta ei.

Dynaaminen talous on kuin uudenlainen ”alipeli”!

Kuten sanottua, hinnoilla saa halutessaan spekuloida. Tämä tarkoittaa sitä, että tavaraa kannattaa myydä serverille silloin, kun sen ostohinta on pelaajan mielestä tarpeeksi korkea. Kun tavara taas on halpaa, kannattaa sitä ostaa varastoon.

Dynaaminen hinnoittelu saa aikaan sen, että pitkällä aikavälillä tavaroiden hinnat asettuvat suhteellisen vakaille tasoille, joilla hintojen heilahtelu ei ole enää kovin dramaattista. Taso, jolle hinta asettuu, edustaa likimääräisesti ko. tavaran kysynnän ja tarjonnan tasapainoa.

Yksittäisen pelaajan tai pelaajaryhmän suuret projektit, jotka vaativat paljon materiaaleja, voivat heilautella hintoja. Tällaiset projektit ovat muille pelaajille aina mahdollisuus tienata louhimalla ja myymällä serverikaupalle suosituksi noussutta rakennusblokkia. Serveri hyötyy tästä keräämällä välistä ostoveron.

 

Verotus

 

Verotuksen avulla serveri kerää pelaajien kaupankäynnistä varallisuutta mm. ylläpidon lomam…yhteisiä projekteja varten.

Allaolevassa tekstissä

ostohinta = hinta, jolla sinä ostat tavaran serveriltä
myyntihinta = hinta, jolla sinä myyt tavaran serverille

Ostovero

 

Ostovero lisätään suoraan tuotteen perushintaan, eli se on riippuvainen pelkästään tuotteen arvosta. Kun ostat tuotteen,

ostohinta = myyntihinta + ostovero.

Lähtökohtaiset ostoveroprosentit ovat:

      • Alkuperiodin aikana ostovero on 100%, mikä tarkoittaa, että niin kauan kuin tuote ei ole saavuttanut dynaamiseen hinnoitteluun tarvittavaa varaston kokoa, tuotteen ostohinta on kaksinkertainen myyntihintaan nähden.
      • Dynaamisen hinnoittelun ollessa voimassa ostovero putoaa 15%:iin, mikä tarkoittaa sitä, että ostaessasi tuotetta menee ostohinnasta 15% veroihin (jotka tallentuvat serverikaupan tilille). Tämä myös tarkoittaa sitä, että kaikkien dynaamisesti hinnoiteltujen tuotteiden myyntihinta on 15% alempi kuin ostohinta.
      • Niille tuotteille (lähinnä harvinaiset ”luksustuotteet”), joille tulemme käyttämään kiinteää hinnoittelua, ostovero on aina 300%, eli ostaessasi tuotetta se maksaa kolminkertaisesti myyntihintaan nähden.
      • Enhanttien ostovero on 100%.

Progressiivinen myyntivero

 

Olemme ottaneet käyttöön tämän pelaajakohtaisen veron, koska haluamme testata, miten voisimme sillä tasoittaa tuloeroja serverillä. Vero on siis pelaaja- ei tuotekohtainen, ja lasketaan näin:

myyntiveroprosenttisi = (varallisuutesi / £1 000 000) * 100

Myyntiveroprosentin katto on tällä hetkellä 70%, mikä tarkoittaa, että kun varallisuutesi nousee £700 000:aan, maksat kaikkien myyntiesi yhteydessä myyntihinnasta 70% veron, eikä veroprosentti tästä enää nouse.

Tämä vero on koeluontoinen ja sitä varmaankin testataan ja säädellään jonkin aikaa. Jos se nähdään huonoksi ratkaisuksi, voidaan se toki poistaakin.

Loitsuvero

 

Kolmen tietäjän taikapuoti myy loitsuja aseisiin, työkaluihin ja armoreihin. Loitsuvero on tällä hetkellä 200%, mikä tarkoittaa, että kauppa myy tiettyä loitsua sinulle noin kolminkertaiseen hintaan verrattuna siihen, millä se ostaa sinulta ko. loitsun.

Kaupankäynti loitsuilla on kuvattu edempänä artikkelissa.

 

Pelaajakaupat

 

Pelaajakaupat eivät ole käytössä Pelitcraft-maailmassa, koska emme ole vielä ole keksineet konseptia, joka toimisi serverikaupalle rinnakkaisissa palaajakaupoissa. HyperConomy-plugin säätää niin, että pelaajakaupoissa kauppa on aina verotonta, eivätkä pelaajakaupan tuotteet vaikuta globaaleihin varastoihin eivätkä näin ollen myöskään hintoihin. Pelaajakaupat ovat siis pois käytöstä perusmaailmassa.

Uuscraft-maailmassa sen sijaan pelaajien pitämien kauppojen tekeminen ON mahdollista. Pelaajakauppojen toiminnasta sekä ohjeet kaupan luomiseen löytyvät pelaajakauppojen sivuilta.

 

Serverikauppojen käyttöohjeet

 

Olemme rakentaneet serverille vanhan Serverikaupan läheisyyteen (ks. kartta alla) kauppakeskittymän:

    1. Lautia keskittyy kivi-, puu- ja hiekkapohjaisten perusrakennusblokkien kaupankäyntiin
    2. Kello ja kulta keskittyy arvomineraalikauppaan
    3. Elämänlanka keskittyy ”elävien tuotteiden” kuten ruokatarvikkeiden ja kasvien kauppaan
    4. Öky-Mart myy luksustuotteita
    5. WoolStreet tarjoaa valikoimissaan villan kaikki eri sävyt
    6. Raketti-Keijo kauppaa ilotulitteisiin liittyviä materiaaleja

Muita serverin ylläpitämiä kauppoja:

    1. Woolstock (sijaitsee Aussheepissä) myy värillistä villaa kuten WoolStreet
    2. Kolmen tietäjän taikapuoti (sijaitsee keskustan vankilan takana) myy aseisiin, armoreihin ja työkaluihin yleisimpiä loitsuja ja ehkä tulevaisuudessa myös myrkkyjuomia
    3. Frizlin Namikauppa myy tavaroita vain VIP:eille, löytyy muiden kauppojen vierestä kauppakeskittymästä

Keskustan kauppojen sijainnit

Saat tervetuliaisviestin chattiin kauppaan tullessasi; mm. siitä tiedät, missä kaupassa kulloinkin olet.
Kussakin kaupassa on siis kaupan vain tiettyjä blokkeja, joilla kaupanteko voi tapahtua joko kylttien avulla tai komentorivipohjaisena.

Kylttipohjainen kaupankäynti

 

Kaupassa on ns. kaupankäyntiseiniä, joissa yksi rivi edustaa yhtä kaupan olevaa tuotetta:

Kyltit vasemmalta lukien:

1. Selkokielinen nimi: mitä myydään
2. S: Myyntihinta = millä hinnalla voit myydä yhden kappaleen tavaraa, B: Ostohinta = millä hinnalla voit ostaa yhden kappaleen tavaraa
3. Stock: Paljonko tavaraa on varastossa
4. History: Tavaran hinnankehitys viimeisen viikon (1w) ajalta
5. Osto/myyntikyltti:

          • kun klikkaat kylttiä oikealla hiirinapilla, ostat sitä serverikaupalta kyltin viimeisellä rivillä mainitun määrän
          • kun klikkaat kylttiä vasemmalla hiirinapilla, myyt sitä serverikauppaan kyltin viimeisellä rivillä mainitun määrän. Huomaa, että sinulla on oltava myytävä tavara inventaariossasi! Mikäli sinulla ei ole kyltissä mainittavaa määrää, osaa plugin myydä silti jäljelläolevan tavaramääräsi ja hyvittää osahinnan

Huomaa, että toistaiseksi kyltissä 2 mainitut myynti- ja ostohinnat ovat per kappale, kun taas osto/myyntikyltissä kerralla ostettava tai myytävä määrä voi poiketa tästä! Tämä on ainakin toistaiseksi pluginin ominaisuus, emmekä voi sille mitään.

Komentorivipohjainen kaupankäynti

 

Huom. osto- ja myyntikomentojen käyttöön sinun pitää olla ensin ko. kaupan sisällä.

Komento Selitys Esimerkkejä
/buy [nimi] (määrä/”max”) Osta tavaraa haluttu määrä / niin paljon kuin inveen mahtuu /buy stone 64
/buy stone max
/hb (määrä/”max”) Osta kädessä pitämääsi tavaraa haluttu määrä / niin paljon kuin inveen mahtuu /hb 128
/hb max
/sell [nimi] (määrä/”max”) Myy tavaraa haluttu määrä / myy kaikki ko. tavara investäsi /sell stone 64
/sell stone max
/hs (määrä/”max”) Myy kädessä pitämääsi tavaraa haluttu määrä / myy kaikki ko. tavara investäsi /hs 128
/hs max
/sellall Varoitus: tämä komento myy investäsi kaiken muun paitsi enchantatut tavarat ja ne tavarat, joita tämä kauppa ei osta. Käytä varovasti!  
/topitems Antaa infoa tämän kaupan suosikkitavaroista  
/browseshop [hakulauseke] Antaa infoa haettavista tuotteista /browseshop stone -> listaa kaikki ne tavarat, joiden nimessä on ”stone”
/value [nimi] (määrä) Antaa perustietoa haluamasi tavaran hinnoista: myynti- ja ostohinnat sekä varastossa olevan tavaran määrän. Kannattaa käyttää tätä ennen kaupantekoa, jos on epävarma hinnoista, ettei tule yllätyksiä! /value goldblock 1

Lisää hyödyllisiä komentoja täältä (huom. suurin osa komennoista on varattu ylläpidolle).

Loitsujen osto ja myynti

 

Loitsujen kaupankäynti tapahtuu Kolmen tietäjän taikapuodissa keskustassa.

Loitsuja (enchantments) ei osteta ja myydä erikseen vaan aina työkaluihin, aseisiin tai armoriin liitettynä. Tämän vuoksi sinulla täytyy ensin olla inventaariossasi esine, johon haluat ostaa loitsun tai josta sen haluat myydä.

/evalue loitsunnimi b – tarkista paljonko loitsu eri materiaalisiin esineisiin maksaa.
/evalue loitsunnimi s – tarkista paljonko serveri maksaa sinulle ko. loitsusta.

Loitsuilla on eri hinta siitä riippuen, mistä materiaalista tehtyyn esineeseen sitä ollaan ostamassa. Taikakaupan myyntikylteissä kaikki hinnat (paitsi jousiloitsujen hinnat) ovat timanttisille esineille. Hintakertoimet eri materiaaleille:

Puu, nahka, kulta: 0,1
Kivi: 0,15
Chainmail: 0,2
Rauta: 0,25
Timantti: 1

Loitsun osto: pidä kädessäsi loitsittavaa esinettä ja klikkaa oikealla hiirinapilla osto-myyntikylttiä.
Loitsun myynti: pidä kädessäsi esinettä, josta haluat myydä loitsun ja klikkaa vasemmalla hiirinapilla osto-myyntikylttiä.

Kaikki loitsujen hinnat kelluvat!