Pelitcraft Selviytyjät

Kahden joukkueen selviytymistaistelu

 

Minecraftin perusajatushan on selviytyä hirviöiden kansoittamassa maailmassa ja yrittää samalla rakentaa jotain hienoa. Pelitcraftin maailmassa on pitkään eletty turvassa näiltä haasteilta, kun wildernessiin on voinut lähteä hirviöiden kanssa leikkimään vasta kun on täydet haarniskat ja varusteet valmiina. Pelitcraft Selviytyjät-kilpailussa ideana on hypätä uuteen tuntemattomaan maailmaan tyhjin taskuin, selvitä luonnonvoimien armoilla ja rakentaa jotain suurta. Eli palataan Minecraftin juurille!

Kilpailun säännöt ovat seuraavat:

    1. Luodaan uusi maailma satunnaisella seedillä. Vaikeustaso hard. Ylläpito varmistaa kilpailualueen toimivuuden (eli esim. että ei olla keskellä merta).
    2. Maailmasta estetään kaikki jump, home jne huijauskomennot ja Dynmap.
    3. Jakaannutaan satunnaisesti kahteen joukkueeseen: Siniset ja Keltaiset.
    4. Ylläpito teleportaa pelaajat maailmaan, ja varmistaa että alussa on aamu.
    5. Kun lähtölaukaus kajahtaa, ryhmät suuntaavat kahteen suuntaan, länteen ja itään. Juostaan 500 metriä ja rakennetaan tukikohta. Matkalla saa toki kerätä resursseja, mutta iltaan mennessä kannattaa olla suoja valmiina.
    6. Kilpailun tavoitteena on rakentaa patsas johon tarvitaan monia vaikeasti löydettäviä resursseja. Tarkemmat ohjeet alla.
    7. Voittajajoukkue saa kultaa ja kunniaa. Rakennetaan keskustaan tätä varten Hall of Fame. Jokainen voittajajoukkueen jäsen palkitaan myöhemmin päätettävällä rahasummalla, joka maksetaan Hyperconomyn tililtä (eli serverikauppa sponssaa kisan).

 

Maailman säännöt

 

Ennen pelin alkua ylläpito siirtää maailman spawnin koordinaatteihin 0,0. Tämä mahdollistaa helpon ja selkeän rajanvedon joukkueiden omiin puoliin. Jos et käytä mitään minimap-modia joka kertoisi koordinantit tai ilmansuunnan, F3-näkymästä nuo voi aina tarkistaa. Maailmassa rakentamista koskevat seuraavat säännöt, joiden rikkomisesta voi seurata joukkueen pelistä hylkääminen.

    • Kaikenlainen rakentaminen ja louhiminen on kielletty alueella -50-+50
    • Kilpailevan joukkueen puolelle rakentaminen on kielletty
    • Joukkueen varsinainen tukikohta (ml. mahdolliset muurit)  ja voittopatsas pitää rakentaa kokonaisuudessaan yli 500 metrin päähän spawnilta
    • Jos joukkue päättää rakentaa tunnelin spawnilta tukikohdalleen, sen pitää päättyä tukikohdan ulkopuolelle, jotta sitä mahdollisesti käyttävät vakoojat eivät tahattomasti joudu kielletylle alueelle

Joukkueenjohtaja on vastuussa siitä, että pelaajat noudattavat näitä sääntöjä. Ylläpidon jäsenet ovat velvollisia huomauttamaan mahdollisista rikkeistä. Jos kisassa on mukana vain yksi ylläpidon jäsen, saa hän tehdä satunnaisia tarkistusiskuja kilpailevan joukkueen alueella lentämällä ja teleportaamalla.

 

Joukkueet ja pelaajaluokka

 

Ylläpito suorittaa pelaajien jaon kahteen joukkueeseen täysin satunnaisesti. Poikkeuksena mahdolliset ylläpidon edustajat, jotka jaetaan joukkueisiin mahdollisimman tasaisesti virallisiksi valvojksi. Henkilöt, jotka pelaavat fyysisesti samassa huoneessa/talossa voidaan heidän niin halutessaan laittaa samaan joukkueeseen. Tämä pitää ilmoittaa ennen joukkuejaon tekoa (syynä tähän sääntöön on TS ja se ettei vahingossa kuule toisen joukkueen asioita). Joukkuejaosta ei voi valittaa kun se on tehty. Mahdollisesti myöhässä saapuvat pelaajat heitetään tasapainottamaan joukkueita ylläpidon päättämällä tavalla.

Pelaajat asetetaan kilpailun ajaksi omiin pelaajaluokkiin, jotka jatkavat normaalia rivipelaaja-luokkaa seuraavin poikkeuksin:

    • Oma suljettu chat-kanava ryhmän sisäiseen keskusteluun (Tehdään myös omat TS-kanavat)
    • Joukkueen väri listoilla
    • Tulukset ja tnt sallittu
    • Kuolinarkut estetty
    • Lockette estetty

Jotta joukkueen sisäinen kommunikaatio voitaisiin hoitaa mahdollisimman tehokkasti olisi toivottavaa, että kaikki pelaajat pääsisivät kilpailun ajaksi TeamSpeakiin edes kuuntelemaan. Ketään ei potkita ulos pelistä sen takia ettei pääse TS:ään syystä tai toisesta, mutta voi olla, että tällainen pelaaja jää helposti paitsi tärkeistä ohjeista ja informaatiosta.

Joukkueen jäsenet valitsevat ennen kilpailun alkua joukkueelleen johtajan, jonka odotetaan kykenevän koordinoimaan joukkueen peliä (TeamSpeak ehdoton johtajalle) ja valvomaan sääntöjen noudattamista. Johtajalla ei siis ole mitään erikoisoikeuksia, mutta yhteispelin nimissä olisi järkevää, että johtajan ohjeita seurataan tai sitten niistä keskustellaan. Johtaja toimii tarvittaessa joukkuuensa äänenä ja pyrkii varmistamaan, että kaikki tekevät jotain hyödyllistä ja kaikki tarpeellinen tulee tehtyä. Huomatkaa, että johtajaa ei tarvitse valita mahdollisten ylläpitäjien tai muiden ”vanhojen” pelaajien joukosta. Selviytyjät kisassa kaikki ovat samalla viivalla riippumatta normipelin luokitteluista.

Pääsääntö on, että maailmassa pidetään PvP-esto päällä, mutta toki väillä voidaan kokeilla peliä myös PvP sallittuna. Jos PvP on kielletty, niin myös seuraavat asiat ovat kiellettyjä:

    • Kilpailevan joukkueen tukikohtaan sisälle meneminen (ei koske virallista valvojaa)
    • Materiaalien kerääminen toisen joukkueen puolelta (eli nollameridiaanin väärältä puolelta)
    • Kaikenlainen kiusanteko ja kilpailevan joukkueen sabotointi

Näitä sääntöjä rikkova pelaaja tai koko joukkue voidaan hylätä pelistä. Huomatkaa, että vastustajan vakoilu on sallittua, kunhan se tapahtuu tukikohdan ulkopuolelta. Kuka tahansa voi ilmiantaa sääntöjä rikkovan pelaajan ylläpidolle, joka tarvittaeassa teleporttaa paikalle tutkimaan tapauksen.

Jos pelaajat kokevat pelin aikana, että valittu johtaja on surkea, voivat he toki vaihtaa johtajaansa. Jos joku pelaaja koetaan häiriöksi, voidaan pelaaja poistaa pelistä joukkueen enemmistön niin vaatiessa.

 

Kuolema ja pelistä poistuminen

 

Kuoleminen on valitettava osa Selviytyjät kilpailua. Creeper, laava, nälkä ja moni muu vaara vaanii pelaajia joka nurkan takana. Kun pelaaja kuolee, palaa hän tyhjin taskuin maailman spawnille. Kuolinarkkuja ei ole, eli kamat jäävät sinne minne jäävät. Rangaistuksena huolimattomasta pelaamisesta hän joutuu ensimmäisenä suorittamaan maratonjuoksun oman joukkueensa tukikohtaan. Toki joukkueen jäsenet voivat niin halutessaan tulla tuomaan kaverilleen varusteita jos reitti on vaarallinen. Joukkue voi toki vaikka rakentaa suojatun reitin spawnilta omalle linnalle jos haluaa helpottaa omien paluuta tukikohtaan, tosin se voi myös helpottaa vihollisen vakoojien tukikohtaan pääsyä.

Jos pelaaja haluaa/joutuu poistumaan pelistä kesken kilpailun, tekee ylläpito spawnille tätä varten komentokuution, joka poistaa pelaajaluokan ja teleportaa pelaajan päämaailmaan. Huomatkaa, että pelimaailmaan ei pääse sisään eikä sieltä pääse pois kuin ylläpidon avustuksella! Maailman inventaario on erotettu Multiversen avulla, eli mitään tavaraa ei pysty kuljettamaan maailmojen välillä.

Jos toisesta joukkueesta joutuu pelin aikana poistumaan useampi pelaaja, voidaan joukkueita tasoittaa tai antaa pienemmälle joukkueelle tarvittaessa ylimääräistä apua resurssien muodossa. Pelin virallinen valvoja tekee nämä päätökset keskusteltuaan joukkueiden johtajien kanssa.

 

Pelin voittaminen

 

Peliin kehitetään jatkuvasti uusia tapoja voittaa kilpailu. Alla ne mitä on käytetty, ja mitä voidaan hyvin käyttää uudestaan.

 

Patsas

 

Pelin voittaa se joukkue, joka ensimmäisenä rakentaa sovitun tavoitteen. Ensimmäisellä kerralla tavoitteena oli kuvan mukainen soturipatsas. Patsas

Patsaalla on siis kengät ruskeaa villaa, rautahousut, kultainen paita, timanttikypärä ja -miekka jossa lasuriittikahva, sekä obsidiaanista tehty kilpi. Naama ja kädet ovat valkoista värjättyä savea, silmät lasuriittiä ja kilven keskellä on vilkkuva punakivilamppu. Koska punakivilamppua ei voi tehdä ilman glowstonea, jota maailmasta ei löydy, tulevat molemmat joukkueet saamaan lampun lahjoituksena kun he aloittavat patsaan rakentamisen. Joukkueen johtaja esittää pyynnön pelin viralliselle valvojalle, joka toimittaa lampun. Vilkkumisen tekevään koneistoon tarvitaan yksi punakivisoihtu, kaksi repeateriä ja kaksi punakivijohdinta. Koneiston alustan saa tehdä haluamastaan materiaalista.

Yhteensä patsaaseen tarvitaan siis seuraavat materiaalit:

    • 10 rautakuutiota (=90 harkkoa)
    • 22 kultakuutiota (=198 harkkoa)
    • 16 timanttikuutiota (=144 timanttia)
    • 12 kuutiota obsidiaania
    • 10 kuutiota valkoiseksi värjättyä savea (=16 kuutiota savea ja kaksi luujauhoa)
    • 5 lasuriittikuutiota (=45 lasuriittiä)
    • 4 kuutiota ruskeaa villaa (=4 villaa ja 4 kaakaopapua jos ei löydy luonnosta)
    • vilkekoneiston osiin tarvitaan: 9 punakiveä, 5 keppiä ja 6 kuutiota kiveä + alusta (4 kuutiota mitä vain sopivaa materiaalia)
    • 1 punakivilamppu (lahjoitetaan)

Patsas on 18 kuutiota leveä ja 14 korkea. Patsas täytyy rakentaa maanpinnalle näkyvälle paikalle, eli sitä EI saa piilottaa maan alle, talon sisään eikä korkeiden muurien taakse. Ei edes rakennusvaiheessa. Valvojien tai vakoojien pitää olla mahdollista nähdä patsas maastosta käsin.  Kun patsas on valmis ilmoittaa joukkueen johtaja asiasta globaalilla chat-kanavalla. Jos joukkueessa ei ole ketään ylläpidon edustajaa tulee kilpailun virallinen valvoja tarkistamaan patsaan jonka jälkeen tulos vahvistetaan. Vastustajan vakoilu ja omalla edistymisellä kehuminen on täysin sallittua, mutta toisen joukkueen sabotointi on kiellettyä, ellei PvP ole pelissä erikseen sallittu (ks. säännöt yllä).

Kun toisen joukkueen patsas on hyväksytty, julistetaan peli päättyneeksi ja voittajajoukkue palkitaan sovitulla tavalla.

 

Kaivuukilpailu

 

Kilpailun tavoitteena on kaivaa maahan iso kuoppa, josta poistetaan kaikki muut kuutiot paitsi malmit. Peli kestää sovitun ajan, ja kun aika loppuu ylläpito laittaa maailmaan rakennuskiellon ja alkaa pisteiden laskeminen. Kuopan koko X/Z suunnissa määräytyy kuopan tyhjien seinien mukaan. Eli suorakaiteen sivut ovat ne seinämät jossa on vain ilmaa ja sallittuja materiaaleja. Y-korkeudessa hyväksytään maanpinnalta alas siihen tasoon asti, jossa kuopassa ei ole mitään muuta materiaalia kuin malmikuutiota tai bedrockia. Kuopan reunalla voi olla portaat ja seinämässä tikkaita ja soihtuja. Soihtuja voi myös laittaa malmikuutioiden päälle estämään mobien spawnaamista. Mitään muuta materiaalia ei hyväksytä, ja niistä annetaan miinuspisteitä. Tämä kaikki tapahtuu siis maailmassa jossa on mobit ja nälkä hard-vaikeustason mukaisesti, eli osan joukkuesta on tarpeellista huolehtia ruokahuollosta ja puolustuksesta, työkalujen tuotantoa unohtamatta. Vinkkinä voisi mainita, että kultaiset työkalut ovat nopeimpia eivätkä kulu tässäkään maailmassa.

Pisteiden lasku tapahtuu WorldEditin laskuominaisuutta käytäen. Kisan virallinen tuomari määrittää alueen, ja suorittaa pisteiden laskemisen. Pisteet annetaan seuraavan taulukon mukaan:

Materiaali Arvo
hiili 1
rauta 2
redstone 6
kulta 17
lapis lazuli 42
smaragdi 45
timantti 50
väärä materiaali -50

Eniten pisteitä saanut joukkue julistetaan voittajaksi. Silk touch hakkujen käyttäminen malmikuutioiden siirtämiseen pelialueelle on ehdottomasti kielletty! 

  

Avustuspaketit

 

Jos peli tuntuu venyvän liian pitkäksi esim. liian vähäisen pelaajamäärän takia, voi ylläpito pelin nopeuttamiseksi lahjoittaa joukkueille puuttuvia materiaaleja. Jos näin päätetään tehdä, molemmille joukkueille lahjoitetaan yhtä monta kuutiota materiaalia. Kun lahjoittamisesta on sovittu, joukkueen johtaja päättää mitä materiaalia joukkue erityisesti tarvitsee ja ylläpito antaa tavarat hänelle. Tavoitteena on kuitenkin saada pelattua peli yhden illan aikana, eli yhdellä pelikerralla. Ylläpito voi myös avustaa joukkueita lahjoittamalla jokaiselle pelaajalle pelin alussa työkaluja. Avustuspyyntöjä voi esittää pelin aikana, mutta ylläpito tekee niistä lopulliset päätökset. Jatkuva avustusten kinuminen voi johtaa pelistä poistamiseen tai muuhun rangaistukseen.

 

Sääntövariaatiot

 

Kun ensimmäinen peli on saatu kunnialla pelattua, voidaan seuraavilla kerroilla kokeilla vaikkapa jo(i)tain seuraavista sääntövariaatiosta:

    • PvP sallittu, paitsi spawnin alueella
      • Ehkä rauha ekan puolen tunnin ajan?
    • Hardcore-moodi, kun kuolet, poistut päämaailmaan
      • Alkusuoja: Ekan puolen tunnin aikana pääsee takaisin peliin?
    • Pikapeli: Annetaan alussa kaikille alkuvarusteita
    • Yöpeli: Pysäytetään maailman kello keskiyöhön
    • Nether-peli: Tavoitteena esim. Kvartsi-kulta-glowstone-patsas
      • Tämä vaatii alkuvarusteita
    • Täysi survival-peli:
      • Oma palvelininstanssi (omat maailmat siis)
      • Tavoitteena päästä ekana The Endiin ja tappaa Ender Dragon