Synk’kivi

Synk’kiven vuori keskustan koilispuolella on Legend of Grimrockista innoituksena hakenut seikkailu. Pelaajat astuvat sisään vuoren huipulta ilman varusteita, ja tavoitteena on päästä vuoren pohjalle, jossa odottaa… Niin, mitäköhän siellä odottikaan? Jotta ymmärtäisi nykyisyyttä, pitää tuntea menneisyys, eli lyhyt historian oppitunti tähän väliin:

 


 

Ammoisina aikoina, kauan ennen kuin yksikään ulkopuolinen astui PelitCraftin mantereelle, sitä kansoitti Koukkunokkain kulttuuri. Sukupolvien ajan olivat Koukkunokat eläneet rauhaisaa ja yksinkertaista elämää. He hyödynsivät palvomiltaan luojajumalilta saamaansa taikuutta arkiaskareissaan, ja taikuus oli arkipäivää. Kaikki, paitsi Musta Magia, pahasta Lagituksesta voimansa ammentavat kielletyt loitsut. Näitä loitsuja sisältävät kirjat oli kätketty, ja vain harva tiesi niiden olemassaolosta.

Kaikki muuttui kun Suuret Rakentajat rantautuivat PelitCraftin mantereelle ja alkoivat kansoittaa sen koskemattomia maita ja rakentaa niille kyliä ja kaupunkeja, joiden vertaisia eivät vaatimattomasti elävät Koukkunokat olleet ennen nähneet. Kateus ja katkeruus alkoivat saada valtaa ja eräänä kohtalokkaana päivänä joukkio katkeroituneita Koukkunokkia ylenmaallisen simanjuonnin jälkeen päätti hieman koetella rajojaan – muinaisesta Strongholdista löytämiensä kiellettyjen kirjojen avulla he alkoivat manata esiin Lagituksen luomia hirviöitä PelitCraftin maailmaan tuhoamaan Suuret Rakentajat.

Loitsu näytti ensin toimivan. Sen seurauksena maasta kohosi valtava vuori, jonka uumenista alkoi pian pursuta ulos mitä kauheampia hirviötä. Jokin kuitenkin oli mennyt loitsussa pieleen: hirviöt eivät totelleetkaan manaajiaan vaan söivät heidät ensimmäisenä. Hirviöt vyöryivät vuorelta alas kohti Suurten Rakentajien pääkaupunkia pelottavana laumana. Lohikäärmeet lensivät taivaalla, ja Suuret Rakentajat joutuivat tahtomattaan taistelun keskelle.

Mutta heitä ei ollut helppo nujertaa. Suuret Rakentajat varustivat joukkonsa nopeasti timanttisin asein ja haarniskoin, ja saivat yllättävää apua Koukkunokilta, jotka olivat tajunneet mitä oli tapahtunut. Koukkunokkien taikuuden avulla Suurten Rakentajien aseet ja haarniskat saivat ennennäkemättömia voimia. Pitkän ja ankaran taistelun jälkeen heidän yhdistetty armeijansa onnistui lyömään hirviölauman ja ajamaan sen rippeet takaisin vuoren luokse, jossa viimeisetkin hirviöt tuhottiin.

Taistelun jälkeen Koukkunokat kertoivat Rakentajille kaiken Lagituksesta ja mustan magian kirjoista. Yhdessä he päättivät piilottaa kirjat paikkaan, josta kukaan täysijärkinen ei niitä uskaltaisi lähteä etsimään: Synk’kiveksi nimetyn kolkon vuoren syvyyksiin. Joukko rohkeimpia Rakentajia suuren sankarinsa Notchin johdolla lähti muutamien Koukkunokkien kanssa rakentamaan vuoren uumeniin kammiota kirjoille. Osa retkikunnasta palasi heti saatuaan työnsä päätökseen, mutta osa, mukaan lukien Notch, halusi jäädä tutkimaan vuoren syvempiä onkaloita… mutta heistä vain Notch palasi ja hänkin hädin tuskin järjissään. Kukaan ei tiedä, mitä Notch alhaalla näki – varmaa lienee vain, että se uhkaa koko Pelitcraftin tulevaisuutta…

 


 

Jos et pelkää kuolemaa, kävele rohkeasti Pelitcraftin lentokentälle ja hyppää Synk’kiven ilmalaivan kyytiin. IFS Highwind kuljettaa sinut vuoren huipulle, josta seikkailusi alkaa. Varusteet on syytä jättää kotiin ennen lähtöä, koska niitä et tällä retkellä voi käyttää. Tasapuolisuuden nimissä (ja jännityksen lisäämiseksi) pelaajien inventaario tyhjennetään heti seikkailun aluksi. Jos kuolema vie sinut kesken seikkailun, et joudu kulkemaan koko vuorta uudelleen. Vuoren seinältä löytyy Chekcpoint kylttejä, joiden salasanat on syytä ottaa talteen. Vuoren huipulla oleva vanha maagi voi nimittäin lähettää sinut suoraan vuoren sisälle, kunhan seisot hänen vieressään ja sanot oikean salasanan. Vuori on myös suunniteltu toimimaan ryhmille, eli seikkailuun voi hyvin ottaa kaverin mukaan.

Normaali kesto seikkailulle on noin 3-4 tuntia, mutta checkpointit mahdollistavat seikkailun suorittamisen osissa. 

 

synkkivi

 

Vuoren sisällä ei huijareita siedetä. Tästä johtuen kaikki warp/home/jne. komennot on estetty. Jos jäät jumiin, /spawn komento on ainoa pelastuksesi. Vuori on tarkoitus kulkea kokonaisuutena läpi, eli checkpoint-salasanojen väärinkäyttö ei kannata. 

 

 

Credits:

Vuoren ulkokuori: Ninjapiraatti
Alkupään sokkelot: Damnwil
Laattahuone ja siitä eteenpäin: Etsijä
Nethersoihtujen huoneesta kaivossokkelon loppuun: Tapsa78
Kirjastosta alkaen mukaanlukien Lagitus: LordIban / PsychoLynx
Jäärata: Aquaraider11